اسکنرها دستگاه های جانبی ورودی هستند که می توانند تصویر یا تصویر متنی را به یک سیستم کامپیوتری منتقل کنند. این تصویر دقیقاً کپی شده است. اسکنر دارای یک سر اسکن است که تصویر در مقابل آن هدایت می شود. این سر حاوی عناصر حساس به نور است. خروجی این عناصر به صورت سیگنال صفر/یک در رم ذخیره می شود. این اطلاعات می تواند در حافظه ذخیره شود، روی صفحه نمایش داده شود یا به چاپگر ارسال شود. در این مقاله شما را با اسکنرها و مزایا و معایب این دستگاه ها آشنا می کنیم. خواهیم گفت.

● اسکنر دستی

این اسکن ها عرض اسکن کمی دارند و باید توسط کاربر عکس برداری شوند.

هر گونه لغزش در دست کاربر باعث کاهش کیفیت تصویر می شود. بنابراین در صورت استفاده از آن باید دقت زیادی در انجام فرآیند اسکن داشته باشید تا تصویر اسکن شده با کیفیت مطابقت داشته باشد.این روزها این اسکنرها به دلیل کیفیتی که دارند کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

اسکنرهای شبانه:

اسکنر مانند دستگاه کپی کار می کند. دارای صفحه نمایش شیشه ای

که تصویر مورد نظر یا متن مورد نظر روی آن قرار می گیرد. سپس به تصویری از نور و نور منعکس شده تقسیم می شود. و تبدیل به پیکسل هایی می شود که وضعیت هر نقطه را تعیین می کند.

مزایای اسکنر:

آنها همچنین می توانند از اشکال حجیم عکس بگیرند

چون شی یا تصویر ثابت و تحلیل می شود، تصویر زیباست.

در این اسکنرها علاوه بر پردازش تصویر صفحه به صفحه، به اصطلاح می توان از تغذیه کننده کاغذ استفاده کرد و تصاویر چندین صفحه را به صورت متوالی اسکن کرد.

معایب اسکنر:

آنها بسیار گران هستند.

آنها فضای زیادی را اشغال می کنند.

اسکنرهای مبتنی بر کاغذ:

این اسکنرها مانند اسکنرهای تخت عمل می کنند. اما تصویر اسکن مورد نظر توسط یک موتور وارد شکاف شده و به دور یک استوانه می چرخد ​​و نور به آن می تابد و سپس نور آنالیز و به پیکسل تبدیل می شود.

مزایای این اسکنر:

فضای زیادی را اشغال نمی کنند

آنها ارزان تر از اسکنرهای تخت هستند.

تصاویر اسکن شده کیفیت بالایی دارند.

معایب اسکنر:

از آنجایی که تصویر برای اسکن باید از یک شکاف عبور کند، از اجسام بزرگ نمی توان عکس گرفت و تصاویر را فقط می توان از یک صفحه گرفت. به عنوان مثال برای اسکن صفحات یک کتاب ابتدا باید از صفحات مورد نظر کپی کنید و سپس از صفحات کپی شده عکس بگیرید. بنابراین کیفیت تصویر کاهش می یابد.

تصویربرداری مداوم از چندین صفحه (مانند اسکنرهای تخت) امکان پذیر نیست

● اسکنر فیلم (اسکنر تصویر):

اسکنرها فقط می توانند عکس یا فیلم بگیرند. گرفتن عکس یا متن برای اسکنرها امکان پذیر نیست.

پارامترهای مهم در انتخاب اسکنر

قبل از انتخاب و خرید اسکنر باید به نکات زیر توجه کرد:

1) سازگاری: هنگام انتخاب اسکنر، سرعت پردازنده، حافظه رم، فضای خالی هارد دیسک و نحوه اتصال اسکنر به کامپیوتر را بررسی کنید تا از سازگاری آن با اسکنر انتخابی مطمئن شوید.

2) قابلیت رنگ: اسکنرها می توانند تصاویر سیاه و سفید یا تصاویر رنگی بگیرند. دوربین های دستی عکس های سیاه و سفید می گیرند. که زیاد مفید نیست، بهتر است از اسکنر رنگی استفاده کنید. چون عکس های رنگی با کیفیت می گیرند و اگر عکس ها سیاه و سفید باشند، عکس های رنگی می توانند از سیاه و سفید به عکس های باکیفیت تبدیل شوند.

3) رزولوشن: وضوح یا دقت اسکن (بر اساس Dpi) هنگام ثبت تصویر مشخص می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اسکن، به مقالات زیر مراجعه کنید:

زمان اسکن با اسکنر باید افزایش یابد.

حافظه مورد استفاده اسکنر آوافرهنگ باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا تعداد پیکسل های گرفته شده را ذخیره کند. این پارامتر به صورت عمودی * افقی نمایش داده می شود. به عنوان مثال، اسکنر رنگی Ophto 126 اپسون دارای رزولوشن 2400*1200 است.

4) طول کاغذ: طول کاغذ A4 برای اکثر اسکنرها قابل قبول است.

5) بالاترین وضوح قابل تشخیص: با استفاده از نرم افزارهای موجود می توان وضوح و وضوح را به بالاترین وضوح قابل تشخیص افزایش داد.

6) تعداد رنگ های قابل تشخیص. هرچه تعداد رنگ های قابل تشخیص بیشتر باشد، کیفیت تصویر اسکن شده بالاتر است.

7) تعداد سایه های شناسایی شده: هر چه تعداد سایه های شناسایی شده بیشتر باشد، کیفیت تصویر اسکن شده بالاتر است.

8) TWAIN AGREEMENT: این اصطلاح از عبارت تکنولوژی بدون نام جالب گرفته شده است. این قرارداد با HP (Hewlett-Packard)، Logitech، Kodak و غیره. بین اتفاق افتاد بر اساس این قرارداد، ارتباط بین برنامه ها و اسکنر برقرار می شود. به طوری که نرم افزار سیستم بتواند بر سخت افزار نظارت داشته باشد. اسکنر انتخابی شما باید از این قرارداد پیروی کند.