با دانستن مراحل می توانید شروع به ایجاد کتاب صوتی خود کنید.

تبدیل کتاب به فایل صوتی؛ خوشبختانه، این روزها ساختن یک کتاب صوتی آسان، ارزان و کاملاً کاربردی است و برای هر بودجه ای که مایل به خرج کردن هستید، گزینه های زیادی وجود دارد. در اینجا مراحل ساخت یک کتاب صوتی خوب وجود دارد که می توانید با توجه به شرایط خود بهترین را انتخاب کنید:

1. آماده سازی سوابق برای ضبط

2. فردی را به عنوان سخنران انتخاب کنید.

3. یک بلندگو اجاره کنید.

4. کتاب صوتی خود را ضبط کنید.

5. مشارکت با تولیدکننده کتاب صوتی.

6. کتاب صوتی خود را در خانه بسازید.

7. کتاب صوتی خود را در اپلیکیشن ها و سایت های کتاب صوتی آپلود کنید.

این مراحلی است که باید دنبال کنید و توصیه های ما برای تبدیل کتاب خود به یک کتاب صوتی عالی است.

چگونه یک کتاب صوتی بسازیم؟ (مراحل، آموزش و منابع)

این روزها کتاب‌های صوتی در همه جا محبوب هستند و اگر نویسنده‌ای هستید که هنوز کتابی تولید نکرده‌اید، مخاطبانی را از دست داده‌اید که ممکن است از داستان شما لذت ببرند. در ادامه به این سوال که چگونه کتاب صوتی بسازیم پاسخ می دهیم و تمامی مراحل تولید کتاب صوتی را در نظر می گیریم:

1) کتاب الکترونیکی خود را به کتاب صوتی تبدیل کنید

اگر تازه شروع به کار کرده اید، ممکن است ندانید که چگونه محتوا را به صدا تبدیل کنید. اولین قدم برای شما این است که کتاب الکترونیکی خود را برای تبدیل کتاب صوتی آماده کنید.

این محتوای تولید شده است که می توانید از آن برای تهیه و خواندن کتاب های صوتی خود استفاده کنید.

اگر نمی خواهید هنگام خواندن متن با مشکل مواجه شوید، باید هر چیزی که به کتاب صوتی مربوط نمی شود مانند لینک ها، یادداشت ها و تصاویر استفاده شده در کتاب را حذف کنید.

وقتی محتوای جدیدی ایجاد می‌کنید، آن را برای آخرین بار بخوانید تا مطمئن شوید که در قالب صوتی منطقی است و هر چیزی را که مرتبط نیست کاملاً حذف کرده‌اید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که باید مواردی را که ممکن است در کتاب صوتی غیرطبیعی به نظر برسد را حذف یا بازنویسی کنید تا در کتاب صوتی طبیعی تر به نظر برسد.

لطفا توجه داشته باشید که همه کتاب ها برای تبدیل صدا مناسب نیستند. به عنوان مثال، کتاب های مرجع، طراحی داخلی، آشپزی، معماری و به طور کلی کتاب های مبتنی بر تصویر، انتخاب های شنیداری خوبی نیستند.

2) انتخاب کنید چه کسی می خواهید کتاب صوتی خود را ضبط کند

اکنون می دانید که چگونه یک کتاب صوتی بسازید. قدم بعدی ذخیره کتاب است. اما قبل از آن، باید تصمیم بگیرید که چه کسی ابتدا کتاب صوتی شما را ضبط می کند.

می توانید از میان گزینه های زیر انتخاب کنید:

* یا باید شخصی را برای ضبط کتاب صوتی خود استخدام کنید.

* یا باید به استودیو بروید و خودتان ضبط کنید.

* یا با یک شرکت تولید کتاب صوتی همکاری کنید.

* یا خودتان این کار را در خانه انجام دهید

حالا می توانید تصمیم بگیرید که کدام مسیر را انتخاب کنید.

اگر در حال نوشتن مقاله یا پستی درباره زندگی خود هستید، ممکن است بخواهید خودتان راوی داستان باشید، اما اگر در ضبط و روایت یک کتاب صوتی راحت نیستید، یا اگر نمی توانید یک کتاب صوتی با کیفیت بالا تولید کنید، می توانید همیشه یک نفر را برای تولید یک کتاب صوتی استخدام کنید.

حالا، اگر داستان نویسی می کنید، ممکن است بخواهید یک سخنران حرفه ای استخدام کنید.

یک بلندگو برای ایجاد یک کتاب صوتی انتخاب کنید

3) گوینده استخدام کنید

اکثر نویسندگان دریافتند که استخدام یک راوی حرفه ای برای ضبط کتاب صوتی خود سریع ترین و کم مشکل ترین مسیر است.

ممکن است نگران هزینه استخدام یک متخصص باشید، اما اگر بدانید که هزینه استخدام یک سخنران نسبتا معقول است، شگفت زده خواهید شد.

هزینه استخدام یک سخنران تخصصی چقدر است؟

هزینه استخدام یک گوینده رادیو برای تبدیل کتاب شما به کتاب صوتی، نیمی از هزینه ای است که برای تبدیل کتاب خود به کتاب صوتی می پردازید. شاید به این دلیل است که دیگر نیازی به خرید تجهیزات ضبط ندارید.

اکثر فریلنسرها برای تبدیل کتاب الکترونیکی به صوتی (کتاب های غیرداستانی) هزینه کمی می گیرند. بنابراین اجازه ندهید قیمت بالا شما را متوقف کند.

چگونه یک بلندگوی خوب پیدا کنیم؟

اگر قبلاً با فریلنسرها کار نکرده اید، ممکن است با مراحل مهمی که برای یافتن فردی با مهارت های مناسب لازم است آشنا نباشید.

* در مرحله اول نیاز به پروپوزال دارید

هدف از تهیه پروپوزال شما تعیین کار مورد نیاز است. باید اطمینان حاصل کنید که شرایط استخدام را در پیشنهاد ذکر کرده اید.

* مرحله بعدی این است که یک محتوای چند صفحه ای کوتاه از تمام محتوای کتاب خود ایجاد کنید تا با مترجمان آزاد به اشتراک بگذارید. این «نمونه محتوای صوتی» شماست.

شما می توانید نسخه «نمونه محتوای صوتی» خود را در سایت پونیشا قرار دهید تا فریلنسرهای مختلف کار شما را ببینند و نمونه کوچکی از کار شما را برای شما آماده کنند تا بتوانید گوینده خود را از بین عموم انتخاب کنید.

برای ایجاد یک "مدل محتوای صوتی"، می توانید فصلی از کتاب خود اضافه کنید یا خلاصه متنی از نکات برجسته کتاب خود ایجاد کنید.

هدف نهایی «دمو صوتی» شما این است که هم داستان‌سرایان بالقوه و هم مخاطبان بالقوه‌تان را به کتابتان جذب کنید. اگر دسته ای از آنها را گرفتید و آنها را به کتاب خود علاقه مند کردید، می توانید آنها را به کتاب خود پیوند دهید تا بتوانند منتظر کتاب های بعدی شما باشند.

همچنین با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید شخص مورد نظر خود را پیدا کنید.

4) کتاب خود را ضبط کنید

گزینه دیگر برای تبدیل کتاب به فایل صوتی این است که خودتان آن را در استودیو ضبط کنید، اما به یاد داشته باشید که ضبط یک کتاب خودتان می تواند از نظر هزینه، زمان و تلاش های بعدی گران باشد.

توصیه می کنیم زمان قابل توجهی را صرف تکمیل ضبط کتاب صوتی خود کنید.

در اینجا یک جدول زمانی خوب برای تولید یک کتاب صوتی ضبط شده توسط خود آورده شده است:

* استودیوی ضبط را از سه هفته قبل رزرو کنید.

* کتاب خود را در استودیو ضبط کنید. برای حداکثر شانزده ساعت ضبط استودیویی برنامه ریزی کنید.

* برای حداقل دو هفته ویرایش پس از ضبط برنامه ریزی کنید.

البته، این زمان ها بیشتر یک راهنما هستند، این زمان بندی ممکن است با شروع پروژه خود تغییر کند. نوشتن و ویرایش کتاب‌های ضخیم‌تر قطعاً زمان بیشتری می‌برد.

بر این اساس برنامه ریزی کنید و به خودتان زمان زیادی برای ویرایش، بازنگری و نهایی کردن یک محصول حرفه ای بدهید.

روایت هنگام ایجاد یک کتاب صوتی

5) همکاری با یک شرکت تولید کتاب صوتی.

یکی دیگر از گزینه های تولید کتاب صوتی، همکاری با یک شرکت تولید کننده کتاب صوتی خوب است. اگر تا به حال کتاب صوتی تولید نکرده اید، همکاری با یک شرکت تولید کتاب صوتی می تواند به شما در حل مشکلاتی که ممکن است داشته باشید کمک کند.

یک شرکت تولید کننده کتاب صوتی می تواند کیفیت فایل های صوتی کتاب شما را برای محصول نهایی تضمین کند.

می توانید شرکت های تولید کتاب صوتی (مهندسین کتاب صوتی) را در وب سایت های مستقل مانند Puneesha پیدا کنید.

6) تهیه کتاب صوتی در منزل

اکثر نویسندگان با ضبط کتاب های صوتی خود احساس راحتی می کنند. و می خواستند نسخه کتاب صوتی به قول خودشان منتشر شود. کتاب های زیادی هستند که وقتی نویسنده کتاب را می گوید، معنای کتاب را بهتر به مخاطب منتقل می کند. وقتی محتوای کتاب با زندگی نویسنده مرتبط باشد. گزارش شخصی کتاب نویسنده دقیق تلقی می شود.

حال این سوال را مطرح می کنیم که آیا اعتماد به نفس کافی و صدای خوبی برای تولید کتاب صوتی در خانه دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، در اینجا در مورد آنچه ممکن است در این راه نیاز داشته باشید بحث خواهیم کرد.

تجهیزاتی که برای ضبط یک کتاب صوتی نیاز دارید: اگر یک پادکست یا هنرمند ضبط هستید، احتمالاً از قبل به تجهیزات مورد نیاز برای ضبط یک کتاب صوتی دسترسی دارید. اگر نه، موارد زیر ممکن است برای شما مفید باشد:

* میکروفون خوب (با USB و کارت صدا نصب شده)

* یک فیلتر پاپ

* فضای آکوستیک

* نرم افزار ویرایش صدا

محیط یا مکانی که می خواهید در خانه کتاب صوتی ضبط کنید:

برای تبدیل کتاب به فایل صوتی و گویندگی کتاب صوتی زهرا شیراحمدی ، به یک اتاق یا اتاق ضبط جداگانه نیاز دارید. نویز می تواند در اتاق ایجاد شود یا صدای تولید شده از کف یا محیط اطراف می تواند باعث ایجاد نویز در فایل های صوتی شما شود.


امکان ضبط در اتاق شما وجود دارد، اما مطمئن شوید که همه چیز ساکت است. اگر زمان سختی دارید، بهتر است با یک سازنده کار کنید.

همچنین باید از هرگونه نویز تصادفی و تفاوت در کیفیت ضبط که ممکن است ظاهر شود اجتناب کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد تا مطمئن شوید صدای اضافی ضبط کتاب صوتی شما را خراب نمی کند:

* تمام فن ها و اشیاء اطراف خود را نابود کنید.

* هر متنی را که می خواهید در یک قسمت کوچک فرش شده بخوانید.

* فاصله ثابتی با میکروفون داشته باشید.

* مایل به اشتباه باشید و در صورت لزوم جملات را بازنویسی کنید.

* فصل را از ابتدا تا انتها بخوانید.

* در طول جلسات ضبط صدای خود را در همان سطح و لحن نگه دارید.

تنفس خود را تغییر دهید و نفس خود را حبس نکنید.

* محتوای خود را در دستگاه بدون نویز چرخش صفحه بخوانید.

* جلسات ضبط را با فواصل چند روزه برنامه ریزی کنید.

* از فرسودگی شغلی خودداری کنید و مطالب خود را با انرژی ضبط کنید.

نرم افزار ویرایش صدا

دو نمونه از بهترین نرم افزارهای ویرایش صدا Adobe Audition و Audacity هستند. نرم افزار Adobe Audition بزرگتر از نرم افزارهای دیگر است و قطعا گزینه های بیشتر و محیط بهتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. یکی از مزایای این نرم افزار این است که برای میکس صدا نیازی به استفاده از نرم افزارهای دیگر ندارید و می توانید تمام کارهای خود را در یک پنل انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که ضبط کتاب صوتی شما یک فرآیند زمان‌بر است و برای همه نیست. شما باید شرایط ثبت کتاب را رعایت کنید. اگر تا به حال با نرم افزار Audacity کار نکرده اید، چند هفته طول می کشد تا یاد بگیرید و به زمان ضبط کتاب اضافه شود. به همین دلیل است که ممکن است تصمیم بگیرید برای اولین کتاب صوتی خود فردی را استخدام کنید، آنچه را که می توانید بیاموزید و سپس آنچه را که آموخته اید در کتاب بعدی خود اعمال کنید.

7) کتاب صوتی خود را در نرم افزار کتاب صوتی مورد نظر خود منتشر کنید

اکنون که کتاب خود را چه توسط خودتان یا با کمک یک متخصص ضبط کرده اید، باید کتاب خود را با نرم افزار کتاب صوتی منتشر کنید.

نرم افزارهای کتاب صوتی بسیار متنوعی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید، اما می توانید از نرم افزار یا سایتی که انتخاب می کنید بر اساس نیاز خود و دسته بندی موضوعی کتاب خود استفاده کنید.

در این مقاله انواع نرم افزارهایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید از آنها برای انتشار کتاب صوتی خود استفاده کنید:

* نوار

* موقعیت مناسب، جایگاه

* گوسماک

* ایران اکنون

* فرکتاب

بسیاری از نویسندگان از فکر ساخت و تولید یک ویدیو ترسیده و آن را پروژه ای بزرگ، دشوار و پرهزینه می دانند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه یک کتاب صوتی تولید کنیم؟ آیا تولید یک ویدیو گران است؟ چقدر طول می کشد تا یک ضبط انجام شود؟ از کجا شروع کنیم؟ در این صفحه تمامی مراحل تولید کتاب صوتی را شرح می دهیم.