دوستان عزیز، در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، ارتباط موثر و دقیق کلید رشد حرفه ای، اجتماعی و فردی ماست. سوال این است که اولین قدم در برقراری ارتباط موثر چیست؟ چگونه این ارتباط مناسب را برقرار کنم؟

همه ما می دانیم که زبان و در واقع گفتار ابزاری است که خداوند در اختیار ما قرار داده تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. تقریباً همه قدرت بیان دارند و توانایی صحبت دارند، اما آیا همه حق دارند با استفاده از روش صحیح بر ذهن و قلب دیگران تأثیر بگذارند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که من آنقدر کلمات نافذی دارم که می توانم به راحتی دیگران را قانع کنم و حرف های دردناک کمتری ندارد!!! گوش بده

تأثیر شفاهی بر دیگران کار آسانی نیست، اما غیرممکن هم نیست. تمام تلاش ما در مقاله زیر ارائه نکات و اصولی است که به شما کمک می کند تأثیر مثبت و مؤثری بر دیگران داشته باشید.

بیان هنری چیست؟

صحبت کردن را می توان اینگونه تعریف کرد: توانایی صحبت کردن خوب، واضح و بلند. دیل کارنگی، یکی از بزرگترین معلمان هنر و فناوری جهان، گفت: "سخنرانی چیزی بیش از گفتن چند کلمه است."

این عبارت به این موضوع اشاره دارد که در صورت رعایت اصول و قواعد خاصی، سخنرانی موثر خواهد بود. اصول و قواعد بسیار ساده اما اساسی که حتی گاهی بر معنی جمله تاثیر می گذارد.

اینجاست که اهمیت حرف زدن برای همه ما روشن می شود. برخی از مردم فکر می کنند که فن بیان فقط متعلق به سخنوران است. همه ما دیگران را بر اساس کلماتی که می گویند و نحوه بیان آن کلمات می شناسیم و قضاوت می کنیم.

حقیقت این است که با روش بیان، در واقع سعی می کنیم مهارت هایی را بیاموزیم که به وسیله آنها بتوانیم معنای خود را به وضوح و کامل بیان کنیم تا نیاز اساسی خود را برطرف کنیم. ما با سخنان خود با رئیس و همکاران، همسر و فرزندان، روسای بانک ها و مؤسسات، دانشجویان، کارفرمایان، مشتریان و سایر بخش های جامعه ارتباط برقرار می کنیم.

کلمات آنقدر قدرتمند هستند که استفاده از آنها می تواند بر باورهای افراد تأثیر بگذارد. تمام جملات نقل شده به درستی اهمیت دانستن قواعد بیان را نشان می دهد.

استفاده از گفتار

همانطور که در بالا ذکر شد، ما سعی می کنیم از طریق زبان خود را بیان کنیم و نیازهای خود را برآورده کنیم. در اینجا چند مثال برای درک بهتر کاربرد عبارات آورده شده است:

آیا شما مدیر شرکت یا موسسه ای هستید و از شما خواسته می شود در جلسه مهمی که تعدادی متخصص در آن حضور دارند سخنرانی کنید؟

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به وام نیاز دارید و باید مدیر بانک خود را متقاعد کنید تا پرونده شما را سریعتر پردازش کند؟

آیا با همسر و فرزندان خود اختلافاتی دارید که باید به طور مرتب و بدون سوء تفاهم آنها را حل کنید؟

آیا شما کارمند یک سازمان هستید و باید با رئیس خود در مورد ترفیع صحبت کنید؟

آیا شما یک مربی، استاد دانشگاه یا معلم هستید و به ده ها نفر نیاز دارید که هر روز چه می گویید بفهمند؟

شرکت در جلسه ای به عنوان نماینده شرکت برای بستن یک معامله بزرگ و رسمی؟

آیا شما یک وکیل هستید و باید از موکلان خود به شیوه ای منصفانه و قوی برای به دست آوردن حقوق آنها محافظت کنید؟

آیا شما نیاز دارید که همکاران خود را در مورد افکار و ایده های خود در جلسات تیم خود متقاعد کنید؟

آیا شما دانشجوی ترم آخر هستید و فارغ التحصیلی فقط یک نمره از معلمی است که شما را رد کرده است؟

آیا به تازگی مغازه ای در محله باز کرده اید و نیاز به جذب مشتری دارید؟

به هر گوشه از زندگی خود نگاه کنید، کاربرد این بیان را احساس خواهید کرد. در تمام این تمثیل ها به وضوح دیدید که هیچ کس به یک کلمه خوب نیاز ندارد. پس هیچ فرصتی را برای یادگیری اصول و قواعد بیان از دست ندهید.

تکنیک های موثر در بیان

قبل از پرداختن به اصول و روش ها، به یک نکته بسیار مهم اشاره می کنیم. در مورد روش های بیان موثر، دو نکته اصلی باید در نظر گرفته شود:

چه ویژگی های شخصیتی دارید؟

از چه ویژگی هایی برای برقراری ارتباط شیراحمدی استفاده خواهید کرد؟

اگر شخصیت جالبی نداشته باشید، در مرکز توجه نخواهید بود و هیچکس به درستی به شما گوش نمی دهد. این جمله به این معنی است که حفظ برخی اطلاعات و نکات مهم ضروری به نظر می رسد. این شامل:

1. بهداشت و ظاهر مرتب.

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از اوقات مردم آن را نادیده می گیرند. اغلب دیده می شود که مردم مثلاً می گویند ما با دوستان، همکاران، همسر و فرزندان خود روابط نزدیک داریم و اهمیت چندانی بین آنها وجود ندارد.

برخی از افراد نگرانی، مشکلات یا حجم کاری خود را به دلیل نداشتن ظاهری آراسته و مناسب توجیه می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که برای ظاهری خوش فرم باید فقط لباس های گران قیمت یا لباس های برندهای بسیار خاص بپوشید.

همه این باورها و بهانه ها اشتباه است. درست است که مردم دوست دارند با افرادی ملاقات کنند که تمیز و مرتب به نظر می رسند و تأثیر بیشتری روی آنها می گذارد.

2. زبان بدن;

زبان بدن موضوع مهم دیگری است که بسیاری از نویسندگان در مقالات علمی خود به آن پرداخته اند و کتاب های زیادی نیز در این زمینه منتشر شده است. در واقع، وقتی با کسی صحبت می کنید، علاوه بر کلمات، حالات صورت و حرکات بدن شما نیز بینش هایی را به او می دهد.

بسیاری بر این باورند که زبان بدن حتی گویاتر از کلمات است. مثلا ممکن است همسرتان درخواستی از شما داشته باشد و شما برخلاف میل درونی خود آن را بپذیرید. شما به همسرتان جواب مثبت می دهید اما او به راحتی از چهره عبوس شما می گوید که شما اصلا با این مشکل راحت نیستید، همان زبان بدن است.

بنابراین، هنگام معاشرت و صحبت با افراد، به یاد داشته باشید که به حالات چهره و حرکات بدن توجه کنید. شما به راحتی می توانید اضطراب، شادی، خشم، غم و ... را از طریق زبان بدن منتقل کنید، حتی اگر کلمات دیگری در زبان شما وجود داشته باشد.

3. صدای شما.

هنگام گفتن چیزی به لحن صدای خود توجه کنید. درست است که باید بلند صحبت کنید، اما باید بدانید کجا صدایتان را بلند کنید و کجا آرام صحبت کنید. البته این بستگی به موقعیتی دارد که در آن قرار دارید.

اگر می‌خواهید توجه کامل را به خود جلب کنید، البته باید بخش‌هایی از جمله را با صدای بلند بگویید تا به فرد یا افرادی که در مقابل شما هستند، توهین نشوند. اگر می خواهید جمله ای را در ذهن طرف مقابل حک کنید، باید آن را به آرامی و تا حد امکان نزدیک به گوش طرف مقابل بگویید.

به طور کلی، شما باید مهارت بیان کلمات خود را به دست آورید، زمانی که بلند صحبت می کنید، زمانی که عادی هستید و زمانی که آهسته صحبت می کنید، دیگران هر آنچه را که می گویید به خوبی می شنوند. نکته مهمی که در اینجا باید بدانید این است که در طول سخنرانی خود نباید با یک لحن صحبت کنید، یعنی باید از هر سه نوع لحن استفاده کنید: اوج، معمولی و آهسته.

4. آگاهی کامل از آنچه به آن اشاره می کنید

بسیاری از مردم شروع به صحبت در مورد موضوعاتی می کنند که متاسفانه اطلاعات کافی در مورد آنها ندارند. این یک موضوع بسیار جدی است زیرا با این کار می توانید خود را در چشم دیگران بدنام کنید.

شناخت کامل موضوع منجر به درک صحیح و در نهایت بیان صحیح موضوع خواهد شد. از سوی دیگر، داشتن اطلاعات صحیح و کافی در مورد آنچه به آن اشاره می کنید، در نتیجه اعتماد به نفس بالاتر، به شما اطمینان بیشتری در بیان و بیان آن می دهد که به معنای تأثیرگذاری بیشتر بر افراد است. اگر دیگران احساس کنند که مصاحبه با شما درک درستی از یک موضوع به آنها می دهد، همیشه مشتاق شنیدن حرف های شما خواهند بود.

نکته دیگر این است که ما انسان ها زمان و مهارت محدودی داریم و کاملاً واضح است که لازم نیست همه چیز را بدانیم یا در همه موضوعات متخصص باشیم. بنابراین در جایی که شناخت و اطلاعات صحیحی در مورد موضوع ندارید، جسورانه صحبت کنید. گفتن نمی دانم مهمتر و دقیقتر از دادن یک سری اطلاعات نادرست و سطحی به مخاطب است.

همانطور که گفته شد، باید شخصیت فرد یا افرادی را که می خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم نیز در نظر بگیریم. مواردی که باید به دنبال آن باشید موارد زیر است: آموزش آنلاین فن بیان

سطح سواد یک فرد دیگر

ارتباط جنسی

سن

وقتی تصمیم می گیرید با طرف مقابل صحبت کنید

هدف شما صحبت کردن با اوست

کاری که آن شخص انجام می دهد

وضعیت و شرایط مالی

موقعیت اجتماعی و خانوادگی

ویژگی های اخلاقی یک فرد

وضعیت ذهنی

مجرد باشید یا مجرد

شهر و محل سکونت و شغل شخص

مشکلاتی که با آنها همراه است

نیازهای شخصی

بچه داره یا نه؟

و چیزهای دیگر…